Detik Terakhir Kemangkatan Yang Di-Pertuan Besar Ke-7, Almarhum Tuanku Muhammad Shah

Dua hari sebelum kemangkatan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhammad Shah ibni Almarhum Tuanku Antah, iaitu pada 30 Julai 1933, baginda telah mengalami sakit perut yang amat sangat, menyebabkan baginda sukar hendak membuang air.

Detik Terakhir Kemangkatan Yang Di-Pertuan Besar Ke-7,  Almarhum Tuanku Muhammad Shah

Walaupun pelbagai ikhtiar telah dilakukan menerusi rawatan dukun, pawang dan dijampi dengan air, tetapi penyakit baginda tidak berkurangan; sebaliknya semakin teruk. Doktor dari Hospital Besar Seremban telah dipanggil dan setelah diperiksa, doktor mendapati penyakit baginda sangat kronik dan perlu dibedah.

Pada jam 0930 pagi 31 Julai 1933, iaitu 29 jam sebelum mangkat, Tuanku Muhammad Shah telah dibawa ke Seremban dan diputuskan untuk dibedah, tetapi baginda menolak kerana tidak yakin dan mahu berangkat pulang ke Istana Seri Menanti.

Detik Terakhir Kemangkatan Yang Di-Pertuan Besar Ke-7,  Almarhum Tuanku Muhammad Shah

Jam 9 pagi 01 Ogos 1933, iaitu 6 jam sebelum mangkat, baginda telah dibawa pulang ke Istana Besar Seri Menanti dan tiba kira-kira jam 12 tengahari.

Jam 2 petang 01 Ogos 1933, kira-kira 45 minit sebelum mangkat, baginda meminta cermin mata. Setelah memakainya, baginda melihat sepuas-puasnya kepada putera-putera dan kaum kerabat baginda.

Jam 0240 petang, iaitu kira-kira lima minit sebelum baginda mangkat, baginda memeluk Tuanku Abdul Rahman, Tunku Laksamana Nasir dan anakanda bongsu baginda, Tunku Muhammad Alam Shah.

Beberapa saat kemudian, baginda menghembuskan nafas yang terakhir.

SUMBER – almuazzamshah.blogspot.com (Jumaat, 10 Februari 2017)

Loading...

Anda dijemput untuk like facebook page rasmi orangnogori.com

PERINGATAN: Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.